Saltar al contingut | Mapa web | Contacta

脷s no discriminatori del llenguatge

Històricament el llenguatge per referir-se a les persones amb discapacitat ha estat ple de connotacions pejoratives que han discriminat aquest col·lectiu. Però cada vegada més, la societat va prenent consciència de l’ús del llenguatge no discriminatori es va incorporant en els diferents àmbits de la societat.

Si incorporem alguns canvis en el nostre propi ús del llenguatge col·laborarem en la integració i la normalització de les persones amb discapacitat.

Creaci贸 de guies i estudis que ajuden i recomanen quin llenguatge fer servir:

Per promoure l’ús d’un llenguatge respectuós i no discriminatori vers les persones amb discapacitat, s’estan creant guies, estudis i folletons que recomanen quin llenguatge cal fer servir i de quina manera ens hem de comunicar i relacionar amb les persones amb discapacitat perquè aquestes no es sentin discriminades.

Exemples:

És millor dir “persona amb discapacitat”, que no pas dir “persona discapacitada”, com si la persona només fos això (i no tenim present que també és una persona treballadora, mare, dona...).

És millor fer servir el terme “té una discapacitat” que no dir “pateix una discapacitat”, amb el que dramatitzem la situació.

A continuació us oferim alguns materials per conèixer quina és la forma adequada d’utilitzar el llenguatge a l’entorn de la discapacitat:
 

1. Guia per un 煤s no discriminatori del llenguatge a l鈥檈ntorn de la discapacitat:

Aquesta Guia per un ús no discriminatori del llenguatge a l’entorn de la discapacitat es crea amb l’objectiu que, qui la llegeixi, reflexioni i ajudi a construir una societat que no discrimini els qui tenen una discapacitat.

En els últims anys, la societat ha donat passos importants en la seva concepció sobre la discapacitat i el seu entorn que es reflecteixen en el llenguatge. A poc a poc, anem incorporant en la nostra percepció de la realitat la idea que totes les persones som iguals tinguem o no una discapacitat.

Els objectius d’aquesta Guia són ben clars:

 

  • Visualitzar les diverses conseqüències que tenen les diferents actituds relacionades amb com es tracta i com es percep a les persones amb discapacitat.
  • Aclarir i modificar els conceptes basats en el recolzament, la sobreprotecció, la normalització, la integració, el tracte...

 

Aquesta guia es pot descarregar en pdf des de la pàgina web del CERMI Aragó.

2. El llenguatge no discriminatori 鈥 Educared:

Breu article publicat per Educared al voltant de l’ús d’un llenguatge no discriminatori.

3. Sugeriments per relacionar-se amb les persones amb discapacitat :

Reglas de etiqueta frente a una persona con discapacidad”.

Suggeriments per relacionar-se amb les persones amb discapacitat (en castellà).

Aquest folletó va dirigit a totes aquelles persones, amb o sense discapacitat, que volen relacionar-se amb persones que tenen alguna discapacitat.

No hi ha raó per sentir-se incòmode al tractar amb una persona que tingui alguna discapacitat. Sobretot no s’ha de donar per fet que una persona necessiti ajuda pel fet de tenir alguna discapacitat. El folletó ofereix alguns suggeriments bàsics fàcils de seguir. I si mai es té cap dubte sobre què o com fer o dir alguna cosa, el millor és preguntar-li directament a la persona que té la discapacitat.

M茅s informaci贸 d鈥檌nter猫s:

Oficina Permanent Especialitzada

L'Oficina Permanent Especialitzada (OPE) s'encarrega de promoure la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i l'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat. Aquest òrgan depèn del Consell Nacional de la Discapacitat.

L'OPE rep consultes, queixes i denúncies de persones amb discapacitat, o d'associacions i institucions relacionades amb elles, que consideren haver estat objecte de discriminació per haver-se incomplert les obligacions de la Llei d'Igualtat d'Oportunitats, no Discriminació i Accessibilitat Universal.